Podsumowanie III Dnia Badacza

16 maja toruński Instytut Socjologii odwiedzili specjaliści zajmujący się badaniami marketingowymi. Uczestniczyli w konferencji „III Dzień Badacza” zorganizowanej przez Zespół Realizacji Badań „Pryzmat”.

Studenci socjologii zorganizowali takie spotkanie po raz trzeci. Partnerem wydarzenia było Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii, największa w Polsce prestiżowa organizacja zrzeszająca doświadczonych i profesjonalnych badaczy. Przedstawiciele PTBRiO opowiedzieli o stanie rynku badawczego w Polsce. Na podstawie przeprowadzanych co roku badań zanalizowali trendy i tematykę, jaką zajmują się największe w kraju agencje. Opowiedzieli również o life cachingu, czyli cyfrowym zbieraniu wspomnień. Autorki wystąpienia, Linda Makarewicz i Anna Wilk, przeanalizowały wirtualne blogi i przeprowadziły wywiady z ich twórcami. Joanna Dzierzbicka z kolei na podstawie szeroko zakrojonych badań przedstawiła cechy kobiet menedżerek. Wspomniała między innymi, iż dla kobiet, które osiągnęły sukces w biznesie, miarą tego sukcesu są przede wszystkim wyniki firm. Kobiety takie bardzo doceniają zarządzanie zespołem. Przykładają też dużą wagę do umiejętnego łączenia ról rodzinnych i zawodowych.

Drugi panel otworzyło wystąpienie Klaudyny Świstow z firmy Izmałkowa Consulting, która opowiadała o kulisach badań etnograficznych. Wskazywała na szczególne cechy badaczy, którzy chcieliby zajmować się tą sferą dociekań. Bardzo ważne jest połączenie zdolności obserwacji,dociekliwości i rozwiniętych umiejętności komunikacyjnych. Trzeba bowiem pamiętać, iż jednym z założeń takich badań jest weryfikacja tego, co mówią badani, ponieważ często, świadomie lub nie,respondenci mijają się z prawdą. Renata Maksymiuk i Aleksandra Jasielska opowiadały o tym, kto doradza nastoletnim konsumentom. Profesor Małgorzata Rószkiewicz ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie opowiedziała z kolei o wyzwaniach współczesnego marketingu. Podkreśliła, iż sukces w badaniach w przyszłości osiągną ci,którym uda się trafić z ofertą do dominujących liczebnie w Polsce małych i mikroprzedsiębiorstw.

Wszystkie wystąpienia spotkały się z zainteresowaniem słuchaczy, zadawano wiele ciekawych pytań,między innymi o etyczne aspekty badań etnograficznych. W ramach Dnia Badacza zaplanowano nie tylko referaty, ale też warsztaty. Adam Mordzon szkolił uczestników z pisania syntaxów w programie statystycznym SPSS. Michał Meina i Wojciech Walczak pomagali zaś zgłębić tajniki eksploracji tekstów, czyli analizy dużej ilości danych tekstowych przypomocy programów komputerowych.

 III Dzień Badacza był także okazją do świętowania X-lecia istnienia Zespołu. Dawni i obecni członkowie spotkali się wieczorem na spotkaniu integracyjnym, gdzie w luźniejszej nieco atmosferze omawiali pomysły dotyczące przyszłości Pryzmatu.

A poniżej relacje z konferencji:

Torun24.tv

Studentwtoruniu.pl

Radio PiK

I zdjęcia autorstwa Rafała Korasiewicza dostępne w naszej galerii.