Stare media, nowa rzeczywistość - VII Dzień Badacza

 

Instytut Socjologii już po raz siódmy gościł funkcjonujących na rynku badaczy

społecznych. 18. maja w „Harmonijce” odbyło się kolejne otwarte seminarium badawcze

„Dzień Badacza”, organizowane przez Zespół Realizacji Badań Pryzmat przy Instytucie

Socjologii UMK. W tym roku hasłem przewodnim wydarzenia było „Stare media, nowa

rzeczywistość”.

 

Tym razem Dzień Badacza zaczął się nietypowo, bo od trzygodzinnych warsztatów

prowadzonych przez Krzysztofa Polaka z Semiotic Solutions – firmy realizującej badania

semiotyczne dla marketingu na licencji legendarnej brytyjskiej Semiotic Solutions założonej

w latach 80. przez Virginię Valentine, prekursorkę semiotyki komercyjnej. W pierwszej

części warsztatów prowadzący przybliżył uczestnikom podstawy teoretyczne związane z

rozwojem semiologii i semiotyki. Przywołane zostały nazwiska Ferdinanda de Saussure’a,

Charlesa Peirce i Rolanda Barthesa. W części praktycznej, uczestnicy pracując w kilku

osobowych grupach, zapoznawali się z trzema technikami analizy semiotycznej obiektów

wizualnych: analizą kodów, analizą RDE, analizą z zastosowaniem kwadratu semiotycznego.

Poprzez praktyczne ćwiczenia można było zobaczyć, za pomocą jak różnych kodów

wizualnych tworzone są kampanie społeczne dotyczące zanieczyszczenia 

powietrza albo jak utworzyć kwadrat semiotyczny Greimasa z… etykiet po piwie.

 

Po warsztatach rozpoczęła się część panelowa, którą już tradycyjnie otworzył dyrektor IS

UMK Tomasz Szlendak. Jako pierwszy wystąpił Patryk Polkowski z Ipsos Connect, mówiąc

o wybranych metodologiach Ipsos Connect stworzonych do badania reklamy. Z wystąpienia

można było dowiedzieć się, czym dla marketingu jest insight i co jest ważniejsze dla

skuteczności reklamy – częstotliwość przedstawienia w mediach czy sama koncepcja

reklamy. Uczestników Dnia Badacza szczególnie zainteresowała metoda facial coding, która

pozwala uzyskać informacje o mimice odbiorców reklamy.

Drugim gościem z Ipsos Connect była Magdalena Lewandowska, która w referacie „Co

(zazwyczaj) działa, a co (przeważnie) nie działa w reklamie?” opowiadała między innymi o

roli emocji w reklamie czy znaczeniu celebrytów dla sukcesu (lub porażki) reklamy. Z

wystąpienia badaczki, słuchacze Dnia Badacza mogli dowiedzieć się, jakie cechy powinna

posiadać dobra reklama.

 

Panel zakończyło wystąpienie Anny Piechockiej, studentki Instytutu Socjologii UMK oraz

przedstawicielki Centrum Monitorowania Dyskursu Publicznego. Prelegentka opowiadała o

projekcie i stosowanej w jego ramach metodologii. Pokazywała, jak zróżnicowana może być

obecność polityków w tradycyjnych mediach (programach telewizyjnych i stacjach

radiowych) w zależności od programu, stacji i bieżących wydarzeń politycznych.

 

Anna Dwojnych

VI DB PODSUMOWANIE

 

Instytut Socjologii już po raz szósty stał się areną wymiany doświadczeń badaczy z całej Polski. 20. maja w „Harmonijce” odbyło się kolejne otwarte seminarium badawcze „Dzień Badacza”, organizowane przez Zespół Realizacji Badań Pryzmat przy Instytucie Socjologii UMK. W tym roku hasłem przewodnim wydarzenia była rodzina.

Dzień Badacza, już tradycyjnie, otworzył dyrektor IS UMK Tomasz Szlendak. Pierwszy panel rozpoczęło wystąpienie Magdaleny Żadkowskiej. Żadkowska opowiadała o swoim projekcie badawczym dotyczącym podziału obowiązków domowych w małżeństwach polskich, norweskich oraz mieszanych. Na podstawie wywiadów przeprowadzonych z parami oraz badań etnograficznych (polegających na towarzyszeniu parom w ich codziennym w życiu - przygotowaniu i spożywaniu posiłków, sprzątaniu, opiece nad dzieckiem), badaczka porównywała style życia Polaków i Norwegów, a także skłonności w obu krajach do odtwarzania stereotypów związanych z rolami płciowymi.

Kolejny gość, Aldona Żurek z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, mówiła o kryzysie instytucji małżeństwa w Europie, w tym Polsce. Słuchacze mogli zapoznać się z danymi dotyczącymi liczby rozwodów w Polsce, liczy zawieranych małżeństw, preferowanych stylów życia oraz tego, co dla większości Polaków oznacza dziś termin „rodzina”. Aldonek Żurek przytaczała również koncepcje takich badaczy jak Francis Fukuyama czy Ron Lesthaeghe, dotyczące zysków społecznych z zakładania rodzin.

W drugim panelu jako pierwszy wystąpił absolwent Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych, Aleksander Wasiak-Radoszewski, opowiadając o analizie polskiego dyskursu publicznego (prasowego) dotyczącego rodzin z wyboru. Wystąpienie Wasiak-Radoszewskiego oparte było na fragmencie artykułu opublikowanego w „Studiach Socjologicznych” (nr 4/2014(215)), napisanego wspólnie z Krzysztofem Arcimowiczem i Katarzyną Dębską.

Z kolei Małgorzata Sikorska, współautorka raportu „Ciemna strona macierzyństwa”, mówiła o kosztach macierzyństwa w Polsce – lękach, frustracjach, konfliktach z bliskimi oraz pozycji społecznej matek w Polsce.

Część referatową zakończyło wystąpienie Aleksandry Magoń, oparte na badaniach przeprowadzonych przez nią w Wielkopolskim Ośrodku Adopcyjnym (Filia w Pile). Prelegentka opowiadała o trudnościach, z jakimi badacz musi się zmierzyć, podejmując tak drażliwą kwestię, jak zrzekanie się praw rodzicielskich. Na podstawie badań naszkicowany został portret matki, zrzekającej się praw rodzicielskich.

Ci, którzy zostali do końca Dnia Badacza, mieli przyjemność uczestniczyć w warsztatach z wprowadzenia do analizy sieci społecznych, prowadzonych przez Dominika Batorskiego –adiunkta w Interdyscyplinarnym Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego na Uniwersytecie Warszawskim. Podczas warsztatów uczestnicy dowiedzieli się, czym jest analiza sieci, jakie są jej możliwości i kiedy warto do niej sięgnąć. Mogli także zapoznać się z programami komputerowymi do analiz sieciowych: „R” oraz „RStudio” i samodzielnie sprawdzić ich działanie.

Dzień Badacza tradycyjnie został zwieńczony spotkaniem integracyjnym w nieformalnej atmosferze. Na kolejny zapraszam za rok!

Anna Dwojnych

VI DZIEŃ BADACZA

 

Już 20 maja 2015 roku zapraszamy na VI Dzień Badacza. Tym razem tematyka spotkania to "Socjologia (dla) rodziny".

Dzień Badacza rozpocznie się o 11:30. Zapraszamy na dwa panele z wystąpieniami na temat metodologii badania rodziny oraz warsztaty analityczne. Wieczorem zapraszamy na spotkanie integracyjne.

Panel 1 (życie w parach i nie-parach) 11:30-13:10

Otwarcie – profesor Tomasz Szlendak 11.30 – 11. 45

1. Magdalena Żadkowska - Z dyktafonem wśród par - o szansach i zagrożeniach prowadzenia badań w czyjejś kuchni i jadalni

2. Aldona Żurek - Kiedy małżeństwo stanie się dobrem rzadkim

13.10 - 13.25 przerwa na kawę

Panel 2 (rodzinne wybory) 13.25-15.25

1. Aleksander Wasiak - Radoszewski - Analiza polskiego dyskursu prasowego nt. rodzin z wyboru – wybrane aspekty

2. Małgorzata Sikorska - Dlaczego w Polsce rodzi się mało dzieci? - o "kosztach" i "zyskach" z macierzyństwa

3. Aleksandra Magoń - Zrzekanie się praw rodzicielskich - możliwości i trudności przeprowadzania badania

17.00 – 19.00 warsztaty – Dominik Batorski - Wprowadzenie do analizy sieci społecznych

19.30 spotkanie integracyjne

Wstęp wolny! Na warsztaty obowiązują zapisy (szczegóły: https://www.facebook.com/events/375994929265681/).

Możecie dołączyć do nas w każdej chwili.

 

Patronaty medialne:

Polskie Radio Pik

Głos Uczelni. PIsmo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika

Mojasocjologia.pl

Dziennik Toruński "Nowości"

Harmonogram V Dnia Badacza

Przedstawiamy oficjalny harmonogram V Dnia Badacza, który odbędzie się 14 maja 2014 roku w sali IX Wydziału Humanistycznego UMK: 

9.45-10.00 – Wstęp  (prof. Tomasz Szlendak)


I Panel 10.00- 12.00 (moderator: Anna Trząsalska)

$1   1.  Edwin Bendyk – Zrozumieć rewolucję. Jak badać sieciowe ruchy społeczne?

$1   2. Dr Piotr Siuda – „Dzieci Sieci” – kolejne fazy projektu i ustalenia

$1   3. Wojciech Walczak - W sieci społecznej nic się nie ukryje. Jak wypełniać luki w danych z Facebooka?

$1   4. Magdalena Janczur-Knapek (GUS) – Elektronizacja Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań w 2011 r. oraz jej aspekt społeczny


II Panel 12.15 – 13.45 (moderator: Beata Bielska)

$1   1. Tomasz Dulinicz (smartscope) - Badania konsumenckie w internecie: tips, tricks and traps

$1   2. Michał Lutostański (TNS Polska) - Emocje robią różnicę, czyli o ilościowych technikach projekcyjnych przy testowaniu opakowań

$1   3. Katarzyna Zaniewska (LOTTO) - Badacz jako tłumacz


III Panel:  14.00 – 15.30 (moderator: Krzysztof Wesołowski)

$1   1. Dr Piotr Stankiewicz – LULU, NIMBY czy BANANA? Konflikty technologiczne w społeczeństwie ryzyka

$1   2. Bożena Bednarek-Michalska - Otwarta nauka i nowoczesne narzędzia komunikacji naukowej

$1   3. Anna Dwojnych i Kamil Łuczaj – Jak badać seriale i ich widzów? O socjologicznej analizie kodowania i dekodowania treści społecznych


Przerwa obiadowa


Warsztaty: 16.30-18.30

$1   1.  Dr Dominik Batorski – Analiza sieci dla początkujących


19.00 – Spotkanie integracyjne

V Dzień Badacza - spotkanie organizacyjne

Serdecznie zapraszamy na spotkanie organizacyjne ws. V Dnia Badacza (9 stycznia, czwartek, 18:30, sala prawdopodobnie 207 lub Hanza Cafe).

Na spotkaniu  ustalimy, jak Dzień Badacza ma w tym roku wyglądać, czego  będzie dotyczył, kogo chcemy zaprosić. Przyjdź, jeśli masz pomysł. Przyjdź też, jeśli jeszcze go nie masz, ale po prostu chcesz się zaangażować.

Dzień Badacza to świetna okazja do uczenia się organizacji konferencji i zdobywania nowych cennych kontaktów, w tym kontaktów czysto zawodowych w środowisku badaczy.

Strona 1 z 2